Thuisbezorgd past verdienmodel aan, restaurants kunnen hogere positie kopen

18 juli 2019

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan. Restaurants kunnen voortaan een hogere plek op de ranglijst kopen. Afhankelijk van de hoeveelheid plaatsen die een restaurant wil stijgen, betaalt de horecaondernemer vijftig cent tot negen euro per order. Restaurants kunnen zich live naar een hoger plekje opbieden. Ondernemers zijn bezorgd, de maaltijdsite zou zo een nog grotere hap uit de taart nemen. Een ondernemer spreekt zelfs over machtsmisbruik.

Het gaat formeel nog om een test, maar volgens manager investor relations Joris Wilton van Thuisbezorgd zijn de ervaringen met de dynamische ranglijst zo positief, dat het bedrijf waarschijnlijk permanent overstag gaat.

In het verleden konden horecaondernemers een tippositie kopen. Voor een vast advertentiebedrag kwam de naam van hun restaurant bovenaan de zoekresultaten te staan. De volgorde van de lijst van bedrijven die niet adverteerden, werd samengesteld op basis van verschillende parameters zoals beoordelingen, aantal bestellingen en afstand naar de consument.

‘Op verzoek restaurants’

“De tippositie zorgde voor betere zichtbaarheid, maar de mogelijkheden waren beperkt. Restaurants vroegen zelf om een flexibeler systeem”, aldus Wilton.

Horecaondernemers kunnen bij het nieuwe TopRank-systeem live hun positie op de ranglijst aanpassen, zowel op de algemene ranglijst als op de subrankings waarbij bijvoorbeeld geselecteerd wordt op type eten. Met name ondernemers die in de top 12 staan, krijgen volgens onderzoek van Thuisbezorgd veel bestellingen.

“Verhoog je zichtbaarheid en het aantal bestellingen dankzij TopRank. Onze statistieken laten zien dat een hogere positie op Thuisbezorgd.nl leidt tot meer bestellingen. TopRank is een nieuwe advertentietool om je gemiddelde positie real-time te verhogen,”, zo communiceert Thuisbezorgd naar de restaurants.

Bezorgde ondernemer

RTL Z keek bij een ondernemer uit Amsterdam mee, die meerdere restaurants bezit. Hij laat zien hoe het systeem werkt. Op de algemene ranglijst wil de ondernemer een hogere positie kopen. Met een paar klikken van zijn muis, stijgt hij ongeveer tweehonderd plekken.

Hoeveel de prijs per order precies wordt en wat hij kwijt is aan en vermelding op de eerste plaats wil hij liever niet in dit stuk genoemd zien. Hij is bang dat die bedragen tot hem te herleiden zijn met mogelijke represailles van Thuisbezorgd als gevolg. Maar een prijs per order ligt tussen de 0,60 en 1 euro. Een vermelding op de eerste plaats kost op dat moment meer dan 6 euro per bestelling.

“Het systeem is niet transparant”, aldus de ondernemer die anoniem wil blijven. “Het is machtsmisbruik van Thuisbezorgd. Bij de tippositie konden klanten zien dat het om een advertentie ging. Bij de gekochte hogere plek op de ranking is dat niet het geval.”

In juni gaf de Amsterdamse horecaondernemer een paar honderd euro aan het systeem uit. Hoeveel andere horecaondernemers hebben betaald is niet bekend. De meeste ondernemers die RTL Z sprak, willen niet bij naam over het betaalsysteem praten. Maar ze geven wel aan bezorgd te zijn over hun inkomen. Ook Thuisbezorgd wil niet zeggen hoeveel TopRank het bedrijf financieel oplevert.

Commissie

Het bedrag dat ondernemers spenderen aan een hogere plek op de ranking, komt nog bovenop de reguliere commissie die horecaondernemers aan Thuisbezorgd betalen. Met extra kosten van 6 tot 9 euro per order, is winst maken lastig, geeft Wilton toe.

“Het is eigenlijk ook niet onze bedoeling dat bedrijven die heel laag staan, zo’n positie kopen. Van plek 300 naar plek 9 is economisch niet rendabel. Maar je kunt je ook opbieden van plek 14 naar plek 9. Dan krijg je vaak veel meer orders en vijf plaatsen stijgen is niet zo duur. Het idee is dat restaurants er creatief mee omgaan. Op een rustig moment, kunnen ze zichzelf op een hogere positie plaatsen. En als het druk is, kunnen ze zich weer laten zakken.

Concurrenten

Restauranteigenaren maakten zich eerder ook al druk over de hoge commissies die Thuisbezorgd vraagt. In maart 2018 startte een horeca-ondernemer daarom met Eten.com, dat met Thuisbezorgd moest gaan concurreren. Eten.com wordt bestuurd als een coöperatie zonder winstoogmerk en vraagt een commissie van 6 procent.

Inmiddels hebben ruim 1200 ondernemers zich aangemeld bij het platform, maar eten kan er nog altijd niet besteld worden. Volgens de initiatiefnemers zal dat niet lang meer duren.

Ook lokaal en regionaal ontstonden er eigen bezorgplatformen, bijvoorbeeld in Enschede, Hellevoetsluis en Tilburg.

Brancheorganisatie wil actie politiek

Koninklijke Horeca Nederland liet al eerder weten dat de brancheorganisatie bezorgd was over de machtspositie van Thuisbezorgd. Ze kondigde in 2018 aan met een eigen platform te komen, maar trok die plannen later in.

Hoeveel klachten er bij de brancheorganisatie binnen zijn gekomen over het nieuwe verdienmodel, kan een woordvoerder niet zeggen. Wel zijn er ‘meerdere signalen’ binnengekomen over het nieuwe systeem.

“Dit is volgens ons idee een nieuw middel in een al langer bestaande trend, namelijk de enorme stijgingen van tarieven in de platformeconomie. KHN verzet zich al langer tegen de stijgende tarieven. We vragen de politiek om te zorgen voor een eerlijkere positie van de horecaondernemers ten opzichte van de grote internetplatforms. Dit kan door via wetgeving eerlijke contracten af te dwingen en daarmee het machtsmisbruik te stoppen.

Bron: Rtlz.nl  

Meld je hier aan!