Ahold Delhaize draait goed in de VS, maar Albert Heijn valt tegen

Ahold Delhaize draait goed in de VS, maar Albert Heijn valt tegen

by

De winst van supermarktconcern Ahold Delhaize was in het eerste kwartaal wat lager dan analisten hadden verwacht. Dat geldt ook voor Albert Heijn in Nederland. Maar in de VS, verreweg de belangrijkste markt voor Ahold, ging het juist beter dan gedacht.

De totale omzet van Ahold Delhaize steeg in de eerste drie maanden van het jaar met 6,3 procent tot 15,9 miljard euro. Daarbij had Ahold voordeel van de hogere dollarkoers, waardoor de omzet in de VS in dollars omgerekend in euro’s hoger uitvalt. Als je dit valuta-effect eruit haalt, dan blijft een omzetgroei van 1,5 procent over. Dat is iets minder dan was verwacht door analisten.

De nettowinst steeg met 7,9 procent tot 435 miljoen euro. Om te kijken hoe het echt ging kun je beter kijken naar het onderliggende operationele resultaat zonder valuta-effecten, dat ging met 1,4 procent omhoog.

Beleggers zijn teleurgesteld over de resultaten. De koers van Ahold Delhaizedaalt.

De VS

De winstgroei van Ahold Delhaize komt bijna geheel op naam van de winkels in de VS, waar het concern vooral aan oostkust vijf supermarktketens en webshop Peapod (het Amerikaanse ah.nl) exploiteert. 

De omzet steeg daar in dollars met 1,1 procent, maar het onderliggende operationele resultaat nam (zonder valuta-effecten) met bijna 8 procent toe.

Dat telt lekker mee, want de VS zijn goed voor 60 procent van de omzet en ruim 60 procent van het resultaat. Beleggers waren de afgelopen tijd soms bang voor de groeiplannen van Amazon. Maar de expansie van Amazon heeft Ahold in de VS nog niet geraakt. 

Bol.com en Albert Heijn

Minder goed ging het in Nederland, na de VS de tweede markt voor Ahold. Hier komt een kwart van het resultaat vandaan. De omzet steeg wel met 3,5 procent, maar het onderliggende operationele resultaat daalde met 1,1 procent tot 175 miljoen euro, terwijl analisten op een lichte stijging hadden gerekend.

Ahold is enthousiast over de omzetgroei bij Bol.com en ah.nl. De omzet bij Bol.com steeg met 35 procent, maar winst wordt er nog niet gemaakt. Topman Frans Muller van Ahold Delhaize geeft nu groei van het marktaandeel prioriteit.

“We hebben voor onszelf vastgesteld dat op dit moment groei belangrijker voor ons is dan nettowinst op dit moment”, zegt Muller tegen RTL Z.

“We willen verder investeren met Bol in Nederland en in België”, zegt hij. Volgens Muller is dat goed voor Bol.com zelf, maar ook voor de marktplaats van Bol.com waar andere merken hun waar kunnen aanbieden.

Over Albert Heijn, het belangrijkste onderdeel van Ahold in Nederland, laat het veel minder los. De operationele marge in Nederland daalde en zonder Bol.com was die daling nog wat groter.

België en Griekenland

In België, de thuismarkt van het overgenomen Delhaize, daalde de omzet, maar de onderliggende winst bleef gelijk. De winstmarge steeg dus.

Ook in Centraal en Zuidoost Europa (Griekenland, Roemenië en Servië) groeide de omzet wel, maar liep het onderliggende resultaat juist terug.

Tegenvaller in de VS

Twee weken terug moest Ahold Delhaize een tegenvaller in de VS melden. Een staking bij Stop & Shop kost minimaal 80 miljoen euro en maximaal 97 miljoen euro. De onderliggende winstmarge voor het bedrijf zal daardoor dit jaar iets lager uitkomen dan vorig jaar. Toen kwam die uit op 4,1 procent.

De groei van de onderliggende winst per aandeel zal dit jaar dan ook niet hoog in de enkelvoudige cijfers, maar laag in de enkelvoudige cijfers uitkomen, zei Ahold eind april al. Daar houdt het nu aan vast.

Analist Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer is niet gerust op de resultaten in de VS. Hij vreest dat de vakbonden ook bij andere ketens loonsverhoging gaan eisen, nu Ahold heeft toegegeven aan de eisen bij Stop & Shop. Verder zal Ahold moeite moeten doen om klanten bij Stop & Shop terug te winnen, nu die winkels even dicht waren, denkt Bender.

Bron: rtlz.nl