Earth gaat voor chocolade: 'Goed verhaal kan overleven op volle markt

28 augustus 2018

Het Nederlandse Earth, bekend van de waterpakjes, brengt dit najaar ook chocoladerepen op de markt. Medeoprichter Henk Witteveen ziet een groeiende vraag naar producten met een duurzaam DNA. De markt is alleen ook behoorlijk vol. “Met een goed verhaal kun je het redden.”

“We doen het eigenlijk vooral om de cacaoboeren te helpen. Zij krijgen van ons 2,5 keer de marktprijs”, zegt Witteveen over zijn chocolade-avontuur. Daar kunnen de boeren volgens hem fatsoenlijk van leven en ze houden genoeg over om te investeren in hun bedrijf.

Die marktprijs is meer dan 2 euro voor een kilo cacao, weet de ondernemer. Dat wordt een dure reep? “We leveren in op de marge”, belooft Witteveen. “De consument zal er weinig van merken.”

Geen standaard smaken

Witteveen (foto) hoopt zijn chocolademerk op 19 oktober te lanceren. Omdat Earth weinig weet over het maken van de zoetigheid, werkte het bedrijf samen met de Nieuwegeinse chocolademakers van Mesjokke.

Witteveen nam daarnaast vier ‘smaakexperts’ in de arm die elk een eigen reep ontwikkelen.  “Het worden geen standaard melk, puur, wit-repen”, aldus de ondernemer, die nog niet te veel details wil delen.

Sociaal ondernemen

Over sociaal ondernemen heeft Earth wel kennis. Er rollen daarom binnenkort zo’n 65.000 ‘eerlijke repen’ van de band. De cacao komt van boeren uit Kameroen, waar het Nederlandse bedrijf eerder een waterproject begon.

“Onze nettowinst gaat naar waterprojecten in onder meer Afrika en China”, vertelt Witteveen. Dat was tot nu toe een bedrag van 1,2 miljoen euro.

Schoon water

In China helpt het bedrijf waterzuiveringssystemen te plaatsen bij kindertehuizen. In Kameroen worden mensen voorzien van schoon drinkwater door water te pompen en zuiveren uit een grote krater. Earth werkt hiervoor onder meer samen met de ngo LiveBuild.

“Het idee voor Earth komt uit Canada, daar bestaat een bedrijf met dezelfde naam en doelen”, zegt Witteveen. Medeoprichter Patrick de Nekker nam het mee naar Nederland en trok Witteveen bij het project. Inmiddels telt het bedrijf 10 werknemers en een omzet van zo’n 5 miljoen euro per jaar.

Cacaoboer in Kameroen

Die omzet komt van de verkoop van waterflessen en -pakken aan bedrijven – van Ikea tot hotel The Dylan – in Nederland, België en China. En van koffie en thee gemaakt in samenwerking met koffielabel Mocca d’Or. “In Kameroen kwamen we ook cacaoboeren tegen, toen ontstond het idee om eerlijke chocoladerepen te gaan maken”, zegt de ondernemer.

Het gaat het bedrijf, dat voorlopig alleen cacao uit Kameroen haalt, vooral om de mensen. “Als je ons water koopt red je in feite levens”, zegt Witteveen. Dat dat water dan in een minder duurzaam (gerecycled) plastic flesje zit is volgens de ondernemer de keus van de consument. “Veel van onze bedrijven kiezen voor glas of karton.”

Nieuwe merken bestormen de markt

De keus voor nog een chocoladereep op de markt vloeit ook voort uit de wens boeren een beter bestaan te geven. “De markt wordt nog altijd gedomineerd door grote partijen met winstoogmerk”, aldus Witteveen.

Maar nieuwe, eveneens meer sociale of duurzame merken, bestormen de afgelopen jaren ook de chocolademarkt. Denk aan de Nederlandse bedrijven Tony’s Chocolonely, Johnny Doodle of Hands Of My Chocolate.

Overvolle markt

“De markt van chocoladeretailers kun je zeker overvol noemen”, zegt retailexpert Dirk Mulder van ING. Dat komt volgens de econoom mede door de al enige tijd durende discussie over eerlijke chocolade met aandacht voor het inkomen dat cacaoboeren eraan overhouden.

“Een discussie die in Nederland vooral is aangezwengeld door Tony’s Chocolonely. Inmiddels is heeft elke reep die in Nederland wordt verhandeld een fairtrade label.” Vroeger was de tendens juist voor een zo laag mogelijke prijs te onderhandelen. De consument wenst nu anders.

Tussenhandelaar bepaalt de prijs

Mulder ziet wel dat de markt gedomineerd wordt door een klein aantal tussenhandelaren, waaronder het Zwitserse Barry Callebaut, die grotendeels de prijs bepalen. “De bonen en cacao worden opgeslagen in grote tanks, dus je kunt je ook afvragen of de eerlijke variant goed gescheiden kan worden van cacao waar boeren maar een schamel loon voor krijgen.”

Is er dan nog plek voor nieuwe aanbieders? Ja en nee, zegt de econoom. Oude aanbieders ruimen op steeds vaker het veld voor nieuwelingen met een goed verhaal, weet Mulder. Tony’s voorop, maar ook Earth maakt met zijn sociale missie een goede kans. “Zeker wanneer ze dat combineren met meer verrassende smaken.”

Guilty pleasure

‘De verluxing van de chocolademarkt’, noemt Mulder het. Mensen willen steeds vaker puur met chilipeper, melk met zeezout of zelfs roze chocolade. “Genieten en kwaliteit staan bovenaan”, weet Mulder. Juist nu cacao steeds schaarser lijkt te worden. “Het blijft voor velen een guilty pleasure waar ze ook meer voor willen betalen als het moet.”

Over vijf jaar hoopt Witteveen met Earth in elk geval jaarlijks een miljoen aan winst te doneren aan zijn waterprojecten. Mede door de verkoop van eerlijke chocolade. “Iedereen zou zich kunnen afvragen: wat is mijn positie in de wereld en hoe kan ik bijdragen”, zegt hij.

Bron: rtlz.nl

Meld je hier aan!