"Intern altijd bescheiden, extern op het randje van schaamteloos"

08 maart 2022

De financiële tak van goede doelen blijft vaak onderbelicht. Althans, er wordt wel veel aandacht besteed aan het inzamelen van geld, maar niet altijd aan hoe je met geld nóg meer goede dingen kunt doen. In deze serie ‘Finance for Good’ vertellen goede doelen en non-profitorganisaties hoe zij geld gebruiken — voor het grotere goed.

Unieke wereld van muziek doorgeven

Binnen het thema 'Finance for Good' kijken we dit keer naar de rol van financiële middelen in de wereld van klassieke muziek. Daarover vertelt Miranda van Drie, vanuit haar rol als zakelijk directeur van het Residentie Orkest waarover ze onverdeeld enthousiast is. "Dit is één van de tien grote orkesten van Nederland waar muziek gecreëerd wordt, maar ook kansen worden geboden aan Haags muzikaal talent. Het idee is om de unieke wereld van muziek door te geven aan nieuwe generaties — musici én publiek, jong én oud."

De organisatie van het Residentie Orkest is groot:

  • Er zijn meer dan honderd mensen in dienst.
  • Zowel fulltime als parttime werken, is mogelijk dus in totaal telt de organisatie zo'n 70 fte's.
  • De jaarlijkse begroting is 10 miljoen euro. Hiervan komt ongeveer 8 miljoen euro vanuit subsidie van de gemeente Den Haag en van de Rijksoverheid. De rest komt vanuit private fondsen, kaartverkoop, evenementen en sponsoren zoals Bas Consultancy.

Het beste van twee werelden

Van Drie heeft een stevige zakelijke en organisatorische achtergrond met onder andere een MBA van Nyenrode en HEAO Bestuurskunde. "Het was even spannend wat ik zou gaan kiezen, want ik ben opgegroeid met een enorme liefde voor muziek en speel zelf de hoorn. Het conservatorium is toen ik zeventien was ook een optie geweest," herinnert Van Drie zich.

"Uiteindelijk koos ik toch voor de HEAO, want de markt voor musici was ook toen krap en ik wist dat ik er alles voor opzij moest zetten." Toch bleven cultuur en muziek later een rode draad in de carrière van Van Drie. "Nu ik bij het Residentie Orkest zakelijk directeur ben, heb ik echt het beste van beide werelden. Ik geniet er elke dag weer van om in deze omgeving te werken."

Geld helpt deels in moeilijke tijden

De afgelopen jaren hebben veel musici en artiesten moeten afzien door de beperkingen die de coronapandemie met zich meebracht. Ook het Residentie Orkest heeft een groot deel van de tijd niet kunnen optreden. "Gelukkig hoefden onze mensen zich geen zorgen te maken over hun inkomen en baanzekerheid," vertelt Van Drie. "Het steunpakket was daar natuurlijk ook op gericht. Daardoor hadden we geld tot onze beschikking in deze moeilijke tijden, maar we zien ook dat het voor veel mensen in onze sector anders is."

De dynamiek van de organisatie was ook anders in coronatijd, vindt Van Drie. "We hadden het achter de schermen vaak razend druk met het verzetten van voorstellingen, reserveringen en de kaartverkoop." Ondertussen zijn de beperkingen grotendeels opgeheven en er staan weer enorm veel voorstellingen en educatieve projecten op stapel. "We zien nog wel dat mensen een beetje terughoudend zijn met reserveringen, ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt."

Op het randje van schaamteloos

Het Residentie Orkest wordt grotendeels gefinancierd uit gemeenschapsgeld. Van Drie vindt het belangrijk dat zij en alle andere medewerkers zich daarvan altijd bewust blijven. "We geloven heel erg in wat we doen. Maar, daarbij vind ik ook dat je intern altijd bescheiden moet blijven en extern op het randje van schaamteloos."

Van Drie doelt daarmee op de manier waarop de organisatie omgaat met financiën. Er worden bijvoorbeeld geen onnodig grote uitgaven gedaan voor salarissen, personeelsuitjes en andere 'interne aangelegenheden'. Ondertussen vindt Van Drie het wel belangrijk om duidelijk en open te zijn over wat het Residentie Orkest nodig heeft van sponsoren. "Die openheid mag best op het randje van schaamteloosheid zitten; althans, voor Nederlandse maatstaven. Mensen weten dat het doel van ons sponsordiner is dat we geld ophalen, dan moeten we dat ook gewoon benoemen."

Zakelijke blik helpt

Met alleen bevlogenheid red je het niet volgens Van Drie. "Een zakelijke blik helpt zeker bij dit soort organisaties. Daarom was bijvoorbeeld Peter Arensman, founder van BAS Consultancy 8 jaar actief als bestuurder van het orkest en 4 jaar als voorzitter actief van de Business Circle van het Residentieorkest. Organisaties als BAS zijn waardevol omdat ze onze activiteiten steunen met meer dan geld: ook met kennis en mensen."

Het enthousiasme over klassieke muziek en het opleiden van jonge musici wordt altijd uitgedragen door de leden en medewerkers van het Residentie Orkest. Van Drie en haar collega's zien telkens weer dat er een wereld open gaat voor sommige kinderen als ze een instrument leren spelen en zelfs mee naar huis mogen nemen. "Dat is natuurlijk waar we het voor doen en is alleen mogelijk als ook de zakelijke kant goed op orde is."

 

Meld je hier aan!