Charles Schwab: het geheim van zijn succes

03 februari 2020

De Amerikaanse broker Charles Schwab werd opgericht in 1971 door Charles R. Schwab. Onlangs nam het bedrijf voor ongeveer 26 miljard dollar branchegenoot TD Ameritrade over. Wat verklaart het succes van ‘brokermoloch Schwab’ (Bitcoin Magazine NL)? Business Intelligence speelt een glansrol in dit verhaal.

Onder invloed van de digitale revolutie hebben bedrijven meer data tot hun beschikking dan ooit. Daarbij kun je denken aan informatiebronnen zoals het CRM en financiële systeem, maar ook aan website-analytics en openbare bronnen.

Organisaties die slim met deze data weten om te gaan, kunnen een voorsprong behalen op de concurrentie. Volgens het McKinsey Global Institute hebben data-gedreven organisaties 23 keer meer kans om klanten te werven en 6 keer zoveel kans om hen te behouden. De kans dat een data-gedreven organisatie winstgevend is, is zelfs 19 keer zo groot vergeleken met de concurrentie.

Uiteraard is er een lange weg van ruwe data naar meer winst. Business Intelligence (BI) is hierin de verbindende schakel.

Wat was Business Intelligence ook alweer?

Business Intelligence wordt wel omschreven als het proces van data omzetten in informatie, wat vervolgens moet leiden tot inzicht. Op basis hiervan wordt een adequate actie gekozen. Vaak is winstgroei het doel, maar ook maatschappelijke organisaties zetten BI in om hun slagkracht te vergroten. Geavanceerde software maakt dit proces mogelijk. Denk daarbij aan oplossingen als Qlik Sense, Tableau en Microsoft Power BI.

Casestudy: Charles Schwab

De grote Amerikaanse broker Charles Schwab kan over het nut van BI meepraten. De financieel dienstverlener zette Tableau in om prestaties, klanttevredenheid en business opportunities te optimaliseren. Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Charles Schwab heeft toegang tot één centraal BI-platform, zodat alle filiaalgegevens in één view kunnen worden samengebracht. Zo kunnen filiaalmanagers op een simpele manier klanten identificeren die veranderde investeringsbehoeften hebben.

Ook kan de directie bijhouden of een regio boven of onder het gemiddelde presteert en verder klikken om te zien welke filialen verantwoordelijk zijn voor de prestaties van die regio. Dit inzicht maakt bijsturen een stuk gemakkelijker.

Nieuwe whitepaper

Het tijdperk van big data heeft zijn weerslag op bijna elke organisatie, in welke branche je je ook bevindt. Het leidde tot de opkomst van BI: het inzetten van technologie om gegevens te verzamelen en te analyseren, deze om te zetten in bruikbare informatie en er vervolgens naar te handelen. Dit proces kan het werk van de finance professional makkelijker en eenvoudiger maken, maar ook nieuwe inzichten bieden. In onze whitepaper ‘Business Intelligence: waarom financials niet zonder kunnen’ geven we je alle ins en outs van dit onderwerp. Download de whitepaper hier.

Meld je hier aan!