Het belang van Business Intelligence (BI) bij BMI Group

26 juli 2023

 

Kevin Knaapen: “Ik ben de brug tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk”

In een concurrerende, snel ontwikkelende zakelijke wereld, moet je als organisatie snel kunnen schakelen. Weloverwogen beslissingen nemen kost tijd. Door betrouwbare, accurate en betere inzichten maak je in no-time een einde aan het manuele werk en verklein je de foutmarge ook nog eens. Dit alles is mogelijk door in te zetten op Business Intelligence (BI). De data consultants van BAS helpen jou aan effectieve data-oplossingen, zodat je jouw bedrijf toekomstbestendig maakt. Kevin Knaapen is 34 en al ruim 12 jaar als consultant bij BAS. Als Senior Financial Consultant heeft hij zich ontwikkeld tot BI-specialist. Kevin vertelt over zijn ervaringen in een reeks van drie artikelen, waarvan dit het eerste exemplaar is.

 

Hij startte als stagiair en is in dienst getreden na het afronden van zijn Hbo-studie. Vervolgens heeft hij in deeltijd een Master Accounting Auditing & Control afgerond, tijdens zijn werkzaamheden bij de organisatie. “Ik werkte voor impactrijke opdrachtgevers, zoals Samsung, ING Real Estate, Rabobank en Johnson & Johnson. Bij laatstgenoemde ging ik aan de slag tijdens de covid-pandemie, waardoor ik van dichtbij kon meemaken hoe zo’n organisatie op volle toeren draait als er een coronavaccin wordt geproduceerd. Vanuit J&J werd verwacht dat binnen Finance alles moest wijken om ervoor te zorgen dat bij financiële vraagstukken of inrichtingen rondom het coronavaccin, dit bij voorkeur nog dezelfde dag in orde werd gemaakt. Een langetermijnplanning kon dus gemaakt worden, maar zekerheid dat je deze planningen kon aanhouden was er niet, door de ontwikkeling van het vaccin. Ook op het gebied van rapportages vond een nieuwe inrichting plaats om de financiële impact zichtbaar te maken. In combinatie met de volledige focus vanuit de hele organisatie op het succesvol creëren en leveren van een vaccin, zorgde dit ervoor dat de impact in de gehele organisatie te voelen was, met alle stress die erbij komt kijken.”

Start bij BMI

Voor een consultant is een opdracht van zes maanden tot 1,5 jaar de standaard, maar Kevin zat bij Johnson & Johnson wel acht jaar: “Ik heb in die jaren wel diverse functies gehad; van Junior Financial Consultant tot Finance Manager. Sinds januari zit ik nu bij BMI Group, waar het aanbod heel anders is. Het grote verschil tussen een J&J-product en BMI-product is de tastbaarheid en de manier van verkoop. Een dakpan zie je op de daken liggen en kan je vastpakken. Je weet dat het voornamelijk bestaat uit klei of beton en dat dit met behulp van een mal gecreëerd kan worden. Uiteindelijk heb je een x aantal dakpannen nodig voor een huis en die worden verkocht tegen een bepaalde prijs. Dit is een totaal ander verhaal bij een vaccin, of ander medisch product, waarmee ik te maken heb gehad binnen J&J. Een vaccin, in een spuit, is een complex product. Om dit te begrijpen moet je enorm veel ervaring hebben of hebben gestudeerd. Ook was van een echte verkoop van het product geen sprake. De organisatie waarvoor ik werkte was een tussenschakel die het vervoerde naar een andere J&J-organisatie. Dat maakt het begrijpen van en vertalen naar financiële cijfers ook een stuk lastiger en het aangaan van gesprekken of discussies niet altijd eenvoudig.”

Van SAP naar SAP HANA

Wat Kevin doet bij deze specialist in daken? “Bij BMI werken we aan de implementatie van een nieuw financieel systeem: SAP S/4HANA, waardoor het eenvoudiger wordt om financiële dashboards te bouwen. Voordat ik hier kwam was het project al gestart, maar de communicatie liep wat stroef en kon niet de prioriteit krijgen die het nodig heeft om tot een succesvolle samenwerking en eindproduct te komen. Ik ben de brug tussen de business hier en het centrale team in het Verenigd Koninkrijk, maar ik richt ook zelf dashboards in. Het is interessant om te zien dat het soms ook een politiek spel is, want de één wil internationaal een standaard bouwen en de ander wil op lokaal niveau specificeren.”

Afronding van periode 1

Het project van Kevin valt grofweg in te delen in drie periodes: “De eerste maanden was ik bezig met het verkennen van de organisatie en de producten. Daarnaast moest ik uiteraard de kaders van het project ontdekken. Een typische werkdag is voor mij niet goed te omschrijven, want het grootste deel van de opdracht bestaat voor mij uit communiceren, kortsluiten en updaten. Ik moet echt het hele proces overzien en aan de hand van gebeurtenissen mijn taken plannen. Inmiddels zijn we toe aan het bouwen van het systeem (fase 2) en dan volgt de implementatie (fase 3).

In de tweede periode van deze opdracht zullen we weer met Kevin in gesprek gaan.

 

Klaar om direct inzicht te krijgen?

BAS is gespecialiseerd in Data & Analytics en Finance met 25 jaar expertise. We bieden oplossingen voor uiteenlopende klanten, van de Corporate sector tot de Public Sector of Healthcare.

Dit doen we op verschillende manieren:

  • Capaciteit invulling (detachering);
  • Projectbasis;
  • Beheer van data oplossing (abbonementsvorm);
  • Verschillende (incompany)trainingen en workshops;


Benieuwd naar de mogelijkheden? Maak kennis met Remy