case

Avoord: Professionalisering in de zorg met business intelligence en business control

Maximaal benutten van onderwijsssubsidies met een interim financial van BAS
zorgorganisatie

Avoord

Stichting Avoord is een in West-Brabant gevestigde zorgorganisatie die zich op het hele spectrum van de ouderenzorg richt: van verpleeghuiszorg tot thuiszorg en hospicezorg. Het is een middelgrote organisatie met zes locaties in Etten-Leur en omgeving. De stichting zit midden in een professionaliseringsslag, mede op het gebied van managementinformatie en financiële systemen. Een van de doelen hiervan is om de managementlaag van Avoord van betere informatie te voorzien zodat ze tijdig kunnen sturen op zaken als capaciteit en middelen.

uitdaging

Extra impuls door corona

De impact van de coronapandemie gaf de professionaliseringsslag een extra impuls, vertelt Bart Zweerts. Hij is manager financiën bij Avoord. “Het belang om managementinformatie van een hoge kwaliteit te hebben, werd door corona nóg duidelijker. Managers moesten ineens op afstand hun teams aansturen en door de pandemie kregen capaciteitskwesties rond ziekteverzuim en bedbezetting een stuk meer urgentie.”

extra-impuls-corona
DIJ05194-2-1024x683
de oplossing

Business intelligence én business control

Om de opwaardering van het managementinformatiesysteem in goede banen te leiden, besloot Avoord de hulp van een interim financial in te roepen. “Eigenlijk hadden we twee vragen: we wilden iemand die vanuit business intelligence kon helpen met het inrichten en implementeren van het nieuwe managementinformatiesysteem. En daarnaast zochten we een communicatief goede business controller die in staat was om de rapportages met managers te bespreken en hen hierin te begeleiden.” Dat BAS Consultancy een kandidaat had die over beide competenties beschikte, gaf voor Avoord de doorslag om voor hun dienstverlening te kiezen. werkveld te vertalen.”

interim finance consultant

Realtime managementinformatie

Namens BAS begon interim consultant Erik Buil in februari 2020 bij de zorginstelling. “Ik had zowel ervaring met BI als met business control in de zorg, en kon door die combinatie snel bij Avoord aan de slag”, zo vertelt hij. Met de overgang naar een nieuw rapportagesysteem zorgde Erik ervoor dat de managers van Avoord niet langer slechts maandelijks hun stuurinformatie kregen, maar er realtime beschikking over kregen. “Daarbij was het belangrijk om met de managers in gesprek te gaan en zo te samen bepalen welke data de meeste prioriteit had”, zegt Erik.

realtime-managementinformatie
business-intelligence-business-control
Oplossing

Eerlijke budgetten voor verschillende afdelingen

Ook op het gebied van business control kon Erik voor toegevoegde waarde zorgen. Eén van de uitdagingen was om de begrotingen waarmee de managers van de verschillende afdelingen werkten, ‘eerlijker’ te maken. “Elke afdeling is anders, wat het ingewikkeld maakt om de verschillende budgetten op normatieve basis vast te stellen. Maar we zijn er in ieder geval bij het FTE-gedeelte van de begroting in geslaagd om dit in een model te gieten dat eerlijker voor de managers is.” In maart van dit jaar rondde Erik zijn verblijf bij Avoord af, en regelde BAS een opvolger die zich puur op business control richt.

toelichting avoord

De toegevoegde waarde van een interim financial

Bart is zeer te spreken over de dienstverlening van BAS. “Het was voor ons heel fijn om op interimbasis te kunnen kijken of de functie van business controller voor onze organisatie van toegevoegde waarde is. Dat bleek zo te zijn, en na de zomer gaan we er een vast iemand voor aannemen. Als je dat vanaf het begin doet, heb je meteen met een sollicitatietraject van een paar maanden te maken en een afbreukrisico te maken. Maar met deze constructie hadden we én snel iemand met de juiste expertise aan boord, én liepen we minder risico in het geval dat de organisatie toch geen business controller nodig bleek te hebben.”

Daarbij heeft Bart het zeer gewaardeerd dat er bij BAS veel aandacht is voor de specifieke organisatiecultuur van Avoord. “Ik heb het als zeer prettig ervaren dat er zo goed is gekeken naar onze cultuur. Bij een zorgorganisatie gaat het er nu eenmaal anders aan toe dan bij een meer commerciële instelling. Dat ze dat bij BAS goed doorhebben, merk je echt aan de mensen die ze voorstellen.”

interim financial bij de overheid BAS Consultancy
Afspraak maken

Hoe kunnen we je helpen?

Als betrokken partner helpt BAS Consultancy organisaties om het beste uit hun financiële bedrijfsvoering te halen. Dit doen we door met de kennis en capaciteit van onze interim financials blijvende waarde te creëren. Van business controllers tot financial controllers en auditors: onze consultants beschikken over sectorspecifieke kennis en kennen de financiële uitdagingen van nu en de toekomst. Meer weten over wat de specialisten van BAS Consultancy voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Maak een afspraak
Hoe kunnen we je helpen als betrokken partner 2

BAS Consultancy
Benoordenhoutseweg 43
2596 BC Den Haag

+31 070 312 20 80
info@basconsultancy.nl