Van risico naar waarde - Wat zijn jouw beste verbeteringen?

08 april 2020

In de praktijk wordt interne beheersing vaak vormgegeven door het creëren van een compliance-achtige risicomanagementfunctie. Maar deze aanpak, waarbij de focus ligt op wat er allemaal mis kan gaan, is achterhaald. Want zeg nou zelf, een vraag zoals gesteld in de titel klinkt toch veel aanstekelijker dan de vraag: Wat zijn jouw grootste risico’s? In deze blog bespreken we welke vragen je jezelf als manager kunt stellen om jouw afdeling toekomstbestendig te maken en te houden.

Een waardemanagement-benadering denkt niet eenzijdig in gevaren, maar in afwegingen om zoveel mogelijk waarde voor de kernstakeholders te creëren én te beschermen. Maar denk hierbij niet alleen aan de stakeholders. Het is ook van essentieel belang dat jouw medewerkers (meer dan) tevreden zijn op het werk. Want anders word en blijf je als organisatie niet toekomstbestendig.

Positieve benadering

De kracht van waardemanagement is dat het jouw team helpt bij het maken van bewuste keuzes met betrekking tot jullie werkstandaarden en werkwijzen om aan de verwachtingen van onder andere stakeholders te voldoen. Bij een positieve benadering waarbij je de focus houdt op waarde in plaats van risico zijn er – denken wij – maar weinig medewerkers die niet hun steentje willen bijdragen om naar verbetering van interne en externe processen te streven. Zeker wanneer er ook echt geluisterd wordt naar wat zij te zeggen hebben.

Maar waar te beginnen? Aan elke manager kun je de vraag stellen: Is jouw afdeling toekomstbestendig? Dit is natuurlijk een erg brede vraag; daarom diepen wij hem voor je uit.

  • Wanneer je als manager overtuigd bent van het feit dat het creëren van waarde fundamenteel is, realiseer jij je dat wanneer er waarde wordt gecreëerd, deze ook beschermd moet worden. Maar hoe?
  • Benut kansen door bedreigingen te beperken. Zorg dat er sprake is van een goede werkstandaard. Wanneer er optimaal gewerkt wordt, zullen de goede kansen die voorbijkomen eruit worden gepikt. Omgekeerd herkennen medewerkers kwalijke zaken ook direct. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld zelfstandig phishingmails signaleren en weten vaak hoe ze moeten omgaan met zo’n bedreiging.
  • Bij een overweging van een betreffende verbetering bepaal je vervolgens de pro’s én cons. Als je bijvoorbeeld mensen wilt laten screenen bij een sollicitatieronde, heeft dit als voordeel dat je zekerder bent van de mensen die je aanneemt. Een nadeel van deze maatregel is dat deze natuurlijk wel geld en tijd kost.
  • Let er ook op dat je als manager periodiek moet bekijken of je proces nog voldoet aan je toekomstvisie. Moet je ingrijpen of veranderen?
  • Dan volgt de vraag: Ga je energie steken in die verbetering? Want misschien zijn de achterstanden wel ontstaan, doordat het hele proces niet meer voldoet aan de huidige tijd…

Het bovenstaande biedt stof tot nadenken. Waardemanagement is erop gericht beslissers te helpen om kansen voldoende te benutten én bedreigingen afdoende te beperken bij hun dagelijks werk. Door deze vragen te laten bezinken zet je al een stap in de goede richting. Belangrijk is dat bij waardemanagement samenwerking centraal staat. Organiseer vooral verbinding tussen alle deskundigen binnen de organisatie.

De rol van de CFO

In onze whitepaper gaan we verder in op deze stof. Zo vertellen we je meer over de rol die de CFO hierin kan spelen. Benieuwd geworden? Lees de whitepaper Van internal control systemen naar waardemanagement

Meld je hier aan!