Deze 4 methodes zorgen voor een toekomstbestendige organisatie

24 april 2020

In veel organisaties zijn prestatie- en risicomanagement twee aparte werelden. Met daarin kansen en vernieuwingen enerzijds en bedreigingen en onheil anderzijds. Er kan echter nog veel behaald worden wanneer bedrijven deze twee werelden geïntegreerd benaderen. Deze benadering noemen we waardemanagement of succesmanagement. In deze blog vertellen we met welke methodes jij – én jouw organisatie – tot een beter waardemanagement kunt komen.

We zien dat interne beheersing in de praktijk vaak nog wordt vormgegeven door de focus op risico. Maar een aanpak waarbij de focus wordt gelegd op negativiteit is achterhaald. Beter kun je je als organisatie richten op een meer positieve benadering. Want als je jouw succes wilt vergroten, dan zul je kansen moeten benutten en onnodige verliezen moeten beperken.

Begrippen als ‘waarde’, ‘succes’ en ‘verbetering’ zijn opzichzelfstaand inhoudsloos. Deze termen krijgen pas inhoud door de betekenis die de stakeholders en andere belanghebbenden eraan hechten. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld: innovatiekracht, punctualiteit, privacy, veiligheid, rechtmatigheid, integriteit, rendement en continuïteit.

Waarom waardemanagement?

De kracht van waardemanagement is dat het jouw team helpt bij het maken van bewuste keuzes met betrekking tot jullie werkstandaarden. Concreet betekent dit dat de verschillende experts binnen jouw organisatie worden samengebracht om een geïntegreerde aanpak te creëren. Wij spraken met Marinus de Pooter, eigenaar van MdP – Management, Consulting & Training, en tevens ontwikkelaar van deze aanpak. De Pooter ondersteunt ondernemers, bestuurders en managers bij het toekomstbestendig houden van hun organisatie.

De Pooter adviseert onder meer de volgende methodes om tot beter waardemanagement te komen:

1. Speel advocaat van de duivel

Een advocaat van de duivel stelt kritische vragen en maakt op- en aanmerkingen vanuit een zo negatief mogelijk standpunt. Op deze manier kijk je of alle minpunten van een toekomstige verbetering wel goed in kaart zijn gebracht. Dat klinkt natuurlijk niet echt als een positieve aanpak. Toch kunnen kritische vragen wel op zo’n manier gesteld worden dat medewerkers toch nog geënthousiasmeerd worden om hieraan bij te dragen. Het helpt ook om dit in de vergadering letterlijk te benoemen: “Ik speel nu even advocaat van de duivel.”

2. Stel relevante wat-als vragen

Door hypothetische vragen (ook wel de Koningin der vragen genoemd) te stellen, doorbreek je mogelijke blokkades bij je medewerkers. Dit soort vragen stimuleren namelijk ieders fantasie en denkproces. Zo kom je sneller op punten die anders niet zo snel boven tafel waren gekomen.

3. Gebruik de Monte Carlo-simulatie

Dit is een simulatietechniek waarbij een proces niet één keer maar vele malen wordt nagebootst, elke keer met andere startcondities. Praktisch betekent dit dat je op deze manier alle mogelijke positieve en negatieve uitkomsten van een verbetering in kaart kunt brengen.

4. Ontwikkel scenarioanalyses

Bij deze methode ontwikkel, vergelijk en anticipeer je op mogelijke toekomstscenario’s. Zo’n analyse biedt ‘testcases’ voor diverse toekomstbeelden die waarschijnlijk zijn voor jouw organisatie. Op deze manier krijg je nog meer inzicht in een net weer ander perspectief.

Belangrijk om te melden is dat deze methodes geen doelen op zichzelf zijn, stelt De Pooter. De methodes zijn allemaal gericht op de vraag: zijn we als organisatie goed toegerust op wat erop ons afkomt of constateren we dat we zaken anders moeten aanpakken? Essentieel is het proces van continu verbeteren.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar de meerwaarde van de geïntegreerde focus op waardecreatie en -bescherming? Lees dan onze whitepaper!

Meld je hier aan!