Wie maakt de businesscase voor Integrated Reporting?

12 juli 2018

Alain Mulder van het Institute of Management Accountants (IMA) analyseert de internationale Reporting 3.0 Conferentie. “Het is tijd voor een volgende stap.”

De Reporting 3.0 Conferentie heeft zich de afgelopen vijf jaar ontpopt tot hét mondiale platform om de hiaten te identificeren tussen de manier waarop bedrijven op dit moment rapporteren en hoe ze hun rapportage zouden moeten inrichten om een groene, open en inclusieve economie te stimuleren. Dit jaar vond de conferentie in Amsterdam plaats.

Er moet nog veel gebeuren…

Samen met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants en de Association of Chartered Certified Accountants nam ik deel aan een paneldiscussie rondom de vraag: ‘Hoe kunnen de accounting standard setters de opkomst van Integrated Reporting stimuleren?’ Want we zitten dan wel op de goede weg, er moet nog veel gebeuren om echt impact te genereren.

Geïntegreerd strategisch denken

Integrated reporting combineert financiële en niet-financiële informatie, om zo beslissers en stakeholders een beter beeld te geven van de mogelijkheden tot waardecreatie op de korte én lange termijn. Door geïntegreerd strategisch denken en de externe rapportage te verbeteren, kan op een effectievere manier worden gewerkt.

Waarde van non-financiële informatie

Zo blijkt uit onderzoek van Ocean Tomo (2010) dat 81 procent van de waarde van een bedrijf wordt bepaald aan de hand van non-financiële informatie. Dit is de laatste jaren alleen maar toegenomen, in 1975 was het nog maar zeventien procent . Volop reden dus om er meer aandacht aan te besteden, ook in rapportage.

Gebrekkig bewustzijn grootste obstakel

Gebrekkig bewustzijn is op dit moment grootste obstakel. Maar ook het einddoel moet niet worden vergeten. Dat einddoel is niet een geïntegreerd rapport op zichzelf – het gaat er om dat bedrijven sterker worden door een meer gebalanceerde en geïntegreerde aanpak van Enterprise Performance Management (EPM). AkzoNobel, Unilever, DSM en Philips: allemaal voorbeelden van organisaties die sterk inzetten op een beter beheer van interne en externe informatie.

Kosten van bekwame mensen

De management accountant speelt daarin een cruciale rol. Ze moeten zich bewust zijn van de toenemende vraag van beleggers naar betrouwbare niet-financiële duurzaamheidsrapportering, maar ook voorbereid zijn op de extra kosten van geïntegreerde rapportage, met name de kosten van nieuwe informatiesystemen en bekwame mensen.

Goed gepositioneerd

Het creëren van bewustzijn is ook een belangrijke taak: management accountants zijn bij uitstek goed gepositioneerd om de businesscase voor Integrated Reporting te maken en communiceren.

Het thema staat dan ook hoog op de agenda bij het Institute of Management Accountants, dat al sinds 2014 lid is van de International Integrated Reporting Council. Sterker nog; het is een van onze drivers die we willen uitdragen en samen waarmaken. Werk aan de winkel dus. Wellicht dat de rustige zomermaanden een goed moment zijn hier verder over na te denken?

Bron: ExecutiveFinance.nl

Meld je hier aan!