Verzekeraar moet knip trekken na misleidende offerte

04 juni 2019

Amsterdam – Twee consumenten die in de jaren negentig een beleggingsverzekering afsloten, krijgen geld terug van de verzekeraar, een voorloper van Achmea. Zij zijn in de offerte destijds onjuist geïnformeerd over kosten en risico’s.

Dat blijkt uit twee bindende uitspraken van het Kifid, klachteninstituut van de financiële sector. Het is een mooie opsteker voor consumenten die in het verleden verkeerd zijn voorgelicht over financiële producten zoals beleggingsverzekeringen.

Beleggingsverzekering

De consumenten hadden beiden een beleggingsverzekering van het type universal life bij Sun Alliance, te weten het zogenoemde Sun Alliance Beleggingsmaatwerkplan en het Sun Alliance Lijfrentemaatwerkplan. De verzekeringen zijn in 1995 en 1997 afgesloten en in respectievelijk 2008 en 2012 afgekocht.

Beide consumenten voelden zich misleid. De één had uit de offerte begrepen dat hij alleen de eerste vijf jaar kosten en premies voor overlijdensrisico en arbeidsongeschiktheid zou moeten betalen. De ander begreep dat deze kosten tijdens de looptijd van de verzekering niet meer dan 8% zouden bedragen.

Vertrouwen

In de algemene voorwaarden van de verzekering stond wel uitgelegd dat dit anders was. Maar daar mag de verzekeraar zich niet achter verschuilen, oordeelt het Kifid. Consumenten mochten terecht vertrouwen op de offerte die zij onder ogen hebben gekregen. Op basis van deze informatie hebben zij immers voor het product gekozen.

’Gezien de duidelijke tekst in de offerte hoeft de consument in redelijkheid er geen rekening mee te houden dat in de algemene voorwaarden een heel andere wijze van berekening zou worden opgevoerd. Tegenover beide consumenten is de verzekeraar toerekenbaar tekortgeschoten door kosten in rekening te brengen, waarop de consument op grond van de offerte niet heeft gerekend’, staat in de Kifid-uitspraak.

Verjaring

De verzekeraar voerde nog het argument aan dat de zaak verjaard zou zijn, maar dit werd door het Kifid van tafel geveegd.

De verzekeraar moet voor beide consumenten nu afzonderlijk de afkoopwaarde van de verzekering opnieuw berekenen en het verschil aan hen vergoeden. Ook moet de verzekeraar voor beide consumenten €750 aan proceskosten vergoeden.

Bron: Telegraaf.nl

Meld je hier aan!