Takenpakket cfo's steeds breder en complexer

12 december 2018

In de afgelopen twee jaar is de rol van de cfo bij grote bedrijven steeds verder uitgebreid. Daarnaast zijn steeds meer cfo’s verantwoordelijk voor digitale activiteiten van hun bedrijf.

Dat blijkt uit de McKinsey Global Survey. Volgens de onderzoekers is in twee jaar tijd het aantal afdelingen dat aan de cfo rapporteert gestegen van 4,5 naar 6,2. Opvallend is ook dat het aantal cfo’s dat verantwoordelijk is voor de digitale activiteiten van het bedrijf is verdubbeld.

De zes afdelingen die het meest werden genoemd waren risk management (67 procent), internal audit (58 procent), corporate strategie (51 procent), investeerdersrelaties (46 procent), regulatory compliance (46 procent) en enterprise transformation (44 procent). Grootste stijgers waren board engagement (van 24 procent in 2016 naar 42 procent in 2018) en digitaal (van 14 naar 28 procent).

Interessant is dat 33 procent van de cfo’s denkt dat zij in traditionele financiële rollen (accounting, controlling, planning en analyse) de meeste waarde toevoegen aan het bedrijf, terwijl van de niet-cfo’s 47 procent van mening is dat cfo’s daar de meeste waarde toevoegen. Hetzelfde geldt voor cost and productivity management; 26 procent van de cfo’s zegt daar waarde toe te voegen, terwijl 42 procent van de niet-cfo’s denkt dat de cfo daar goed tot zijn recht komt.

Bron: Accountant.nl

Meld je hier aan!