Omzet Unilever valt tegen, winst is juist beter dan verwacht

31 januari 2019

Unilever boekte over heel 2018 een omzetgroei van 2,9 procent. Dat is een stuk minder dan waar het bedrijf achter onder meer Knorr, Magnum en Dove naar streeft, maar de winstmarge was wel wat hoger dan gedacht.

Analisten hadden op een omzetgroei van 3 procent of meer gerekend, zegt Bob Homan van ING. En het concern zelf streeft zelfs naar een onderliggende toename van de omzet van 3 tot 5 procent tot 2020.

Beleggers zijn teleurgesteld

De onderliggende omzetgroei, waarbij bepaalde factoren eruit worden gefilterd voor een beter beeld, steeg bij de grootste divisie, die van persoonlijke verzorging met 3,1 procent. Bij voedingsmiddelen (onder meer Bertolli en Lipton), het op één na grootste onderdeel, bleef de groei steken op maar 2 procent. Bij de schoonmaakmiddelen (zoals Cif en Omo) steeg die met 4,2 procent.

Bij de operationele winstmarge ging het beter dan waarop was gerekend. Deze verbeterde van 17,5 procent tot 18,4 procent. Dat is beter dan de 18,2 procent waarop was gerekend.

Beleggers zijn teleurgesteld over de cijfers. De koers van Unilever daalt.

Vierde kwartaal

Over het vierde kwartaal steeg de omzet met 2,9 procent tot 12,2 miljard euro. Over het hele jaar daalde de omzet met 5,1 procent tot 51 miljard euro.

De nettowinst groeide met 51 procent tot 9,8 miljard euro. Een beter beeld geeft de onderliggende winst vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill. Deze daalde met 0,4 procent tot 10,9 miljard euro.

2019: hogere winstmarge

Voor 2019 denkt de nieuwe ceo Alan Jope dat de doelstelling voor de omzetgroei weer niet wordt gehaald. Hij gaat uit van een omzettoename aan de onderkant van de bandbreedte van 3 tot 5 procent. Jope denkt wel dat de onderliggende operationele marge verder zal verbeteren.

Bron: RTLZ.nl

Meld je hier aan!