Omzet en winst Pearle en Eyewish vallen tegen door 'gele hesjes'

22 januari 2019

Het vierde kwartaal verliep voor Grandvision, het bedrijf achter brillenwinkels Pearle en Eyewish, minder goed dan eerder gedacht. Volgens het bedrijf komt dat mede door de protesten van ‘gele hesjes’ in Frankrijk.

De tegenvallers ontstonden vooral in de maanden november en december. In oktober ging het nog prima in de Franse winkels voor brillen en contactlenzen. Zo was er in die maanden sprake van de hoogste vergelijkbare groei ooit. Maar de ‘gele hesjes’ deden dat deels teniet.

Welke schade de gele hesjes precies hebben veroorzaakt bij Grandvision en hoe blijft onduidelijk. Het staat niet in het kwartaalverslag en een woordvoerder van het bedrijf wil niet reageren op vragen van RTL Z.

Meer bedrijven geraakt

Grandvision is niet het enige bedrijf dat klaagt over tegenvallende resultaten als gevolg van de gele hesjes. Luxe-modehuizen zeiden dat ze omzet misliepen in Parijs doordat ze door de rellen dicht moesten blijven en klanten thuisbleven. Ook supermarkten zagen hun verkopen dalen met 13 tot 35 procent, volgens cijfers van data-analyse bedrijf Nielsen begin december.

Uiteindelijk nam in het vierde kwartaal de totale vergelijkbare omzet van Grandvision met 2,9 procent toe. Maar eind oktober, bij de publicatie van de negenmaandencijfers, ging Grandvision nog uit van een groei die vergelijkbaar was met die in de eerste negen maanden. Toen was de toename 3,6 procent.

Resultaat

Voor wat betreft het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill (ebitda) gaat Grandvision nu voor heel 2018 uit van een stijging zonder rekening te houden met wijzigingen in wisselkoersen met tussen de 5 en 7 procent.

Eind oktober dacht het nog aan een groei ‘hoog in de enkelvoudige cijfers’. Over de eerste negen maanden steeg de ebitdawinst nog met 8,6 procent.

Geen cijfers over 2018

In de trading update geeft Grandvision nog geen cijfers voor de omzet en resultaat. Daarvoor moeten we wachten tot 27 februari. Nu blijft het bij cijfers over de procentuele groei.

Over geheel 2018 steeg de omzet met 7,9 procent, maar een deel daarvan komt op naam van overnames. De vergelijkbare omzet nam toe met 3,4 procent.

Duitsland en brexit

Naast de protesten van de gele hesjes had Grandvision last van de onzekerheid in Groot-Brittannië als gevolg van brexit. Verder eindigde in Duitsland aan het eind van het derde kwartaal een grote marketingcampagne en dat werkte nog door. Alles bij elkaar spreekt het bestuur van ‘uitdagender’ omstandigheden.

Grandvision heeft wereldwijd meer dan 7000 brillenwinkels in meer dan veertig landen. Naar eigen zeggen is het wereldmarktleider In Nederland is het bekend met Pearle en Eyewish. Verder is het actief in de meeste Europese landen en ook in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en zelfs een aantal in India en China.

Bron: RTLZ.nl

Meld je hier aan!