KPN belooft toch te kijken naar alternatieven voor verdwijnen XS4All

10 april 2019

KPN belooft toch naar mogelijke alternatieven voor het opheffen van internetprovider XS4All te kijken. Dat doet het telecombedrijf na protesten van medewerkers en klanten van XS4All.

KPN maakte begin januari bekend te stoppen met de in 1998 overgenomen internetprovider XS4All. Topman Maximo Ibarra wil de provider en de kleine 250.000 klanten onder de vlag van het KPN-hoofdmerk brengen. Het besluit leidde tot massaal protest van XS4All-klanten.

Ze voelen zich verbonden met de Nederlandse internetpionier, die voor velen veel meer is dan een e-mailadres en een internetverbinding. De klanten vrezen dat de typische XS4All-betrokkenheid bij digitale vraagstukken en het hoge serviceniveau gaan verdwijnen als de provider helemaal opgaat in KPN. 

Klein sprankje hoop

In een schriftelijke reactie aan RTL Z zegt KPN ‘alle alternatieven zorgvuldig te overwegen’. Een sprankje hoop dus, voor XS4All-liefhebbers, maar wel een klein sprankje. 

“De strategische richting is helder: KPN wil de sterke eigenschappen van de verschillende merken samenvoegen in het KPN-merk en de verschillende klantsegmenten vanuit het KPN-merk gaan bedienen”, stelt KPN.

Het bedrijf zegt medewerkers te betrekken bij het proces. 

“We hopen nog steeds dat KPN inziet dat het slimmer zou zijn om XS4ALL in stand te houden.”

Voorzichtig enthousiasme

Kirsten Verdel, woordvoerder en oud-medewerker van actiegroep XS4All zegt blij te zijn dat KPN naar alternatieven wil kijken. “Maar we vragen ons wel af of ze daar serieus werk van gaan maken.”

De afgelopen maanden probeerde de actiegroep met KPN in gesprek te komen, maar dat lukte vooralsnog niet.

“We hopen nog steeds dat KPN inziet dat het slimmer zou zijn om XS4ALL in stand te houden, of dat nu onder de vleugels van KPN is, bij een ander, of zelfstandig. Dat zou het beste zijn voor klanten en medewerkers”, zegt Verdel. 

Als dat uiteindelijk niet gebeurt komt de actiegroep met een alternatief ‘voor klanten en zoveel mogelijk medewerkers’.  

‘Voor klanten verandert er niets’

Deze middag houdt KPN haar aandeelhoudersvergadering. Daar liet de actiegroep ook van zich horen.

KPN-topman Ibarra kreeg kritische vragen over XS4All die met applaus werden onthaald. Ibarra stelde een speciaal gesprek met vertegenwoordigers van XS4All voor.

Ibarra benadrukte in zijn antwoorden meermaals dat er voor bestaande klanten niets verandert. Met de samenvoeging van merken voor nieuwe klanten wil KPN juist groeien, herhaalde hij. Ook onderstreepte Ibarra dat er bij de beslissing niet over een nacht ijs is gegaan. Op de kosten van de strategie wilde hij niet ingaan.

‘Speciaal overleg afgedwongen’

Eerder vandaag schreef het AD dat de ondernemingsraad van XS4All een speciaal overleg heeft afgedwongen. De personeelsvertegenwoordiging had volgens de krant met een rechtszaak gedreigd omdat de toekomstplannen niet met haar waren besproken. KPN liet in een reactie weten zich niet in het artikel geschetste beeld te herkennen.

Bron: Rtlz.nl

Meld je hier aan!