Handleiding verwerking wettelijke informatie in jaarrekening 2018

30 april 2019

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een korte handleiding gepubliceerd, waarmee mkb-ondernemers alsnog wettelijk vereiste informatie in hun jaarrekening over 2018 kunnen verwerken.

Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen moeten hun jaarrekening digitaal deponeren bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat gaat met behulp van administratiesoftware, of via een online service van de KvK. In de software en de online service bij de KvK kon een wetswijziging uit 2018 echter niet worden verwerkt. Die wetswijziging werd medio september 2018 pas van kracht. Daardoor kan het voorkomen dat micro-, kleine en middelgrote rechtspersonen niet alle wettelijk vereiste informatie (hebben) kunnen opnemen in hun digitaal bij de KvK te deponeren jaarrekening.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft daarvoor nu een korte handleiding gepubliceerd. Die geeft aan hoe ondernemers deze informatie in de jaarrekening kunnen verwerken, namelijk door die in de toelichtende velden op te nemen. In de handleiding staat ook informatie over jaarrekeningen die al zijn gedeponeerd.

Bij jaarrekeningen over 2018 die al zijn vastgesteld en gedeponeerd, verwacht het ministerie niet dat door het ontbreken van de betreffende informatie de jaarrekening “in ernstige mate tekortschiet” in het geven van het wettelijk vereiste inzicht. Ondernemers die twijfelen wordt geadviseerd contact te zoeken met hun accountant of andere intermediair.

Voor het boekjaar 2019 wordt de informatie tijdig meegenomen in de jaarlijkse aanpassing van de administratiesoftware en de online service van de KvK, aldus het ministerie.

Ga naar de handleiding jaarrekening 2018

Bron: Accountant.nl

Meld je hier aan!