Achmea verkoopt Independer aan uitgever AD en Volkskrant

25 oktober 2018

Achmea verkoopt vergelijkingssite en tussenpersoon Independer aan de Persgroep, uitgever van onder meer de Volkskrant en het AD. Dat is zojuist bekend gemaakt. De transactie moet nog voor het eind van het jaar worden afgerond.

Volgens Achmea is het belangrijkste doel van het meerderheidsbelang dat de verzekeraar eind 2011 nam in Independer bereikt en en wordt de vergelijkingssite daarom verkocht. De verzekeraar wil zich scherper gaan focussen op de online klantbediening via eigen distributiekanalen.  Zo wil Achmea nieuwe concepten opstarten in grotere markten, waaronder Canada. De verkoop leidt voor Achmea tot een transactieresultaat van circa € 150 miljoen.

Koploper in mobiel en online

Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur van Achmea: “De samenwerking met Independer heeft ons veel opgeleverd. Mede dankzij Independer heeft Achmea zich kunnen ontwikkelen tot koploper in mobiele en online dienstverlening in de Nederlandse verzekeringsmarkt. Daarmee hebben we de belangrijkste ambitie van de samenwerking gerealiseerd. De Persgroep heeft ons nu een uitstekend bod gedaan, waarmee Achmea een substantiële boekwinst realiseert. Deze zal onder meer worden benut voor verdere verbeteringen van onze dienstverlening aan klanten via het directe, intermediaire en bancaire kanaal. ”

Consumenten helpen

De Vlaamse uitgever de Persgroep geeft behalve nieuwsmedia als de Volkskrant en het AD en de bijbehorende regiotitels ook online service als Nationale Vacaturebank, Tweakers en Autotrack uit. Independer wordt gezien als een  waardevolle versterking van de digitale koers van het bedrijf. Erik Roddenhof, CEO de Persgroep: “Independer is als vergelijkingssite de onbetwiste marktleider in Nederland op het gebied van verzekeringen en personal finance. Independer is een krachtig merk, onafhankelijk en zeer gedreven om consumenten te helpen. Samen met de andere merken van de Persgroep kunnen we het leven van consumenten nog net iets aangenamer en makkelijker maken.”

Natuurlijke match

Coen de Ruiter, nog maar anderhalf jaar in dienst als directeur van Independer, is content met de transfer van het bedrijf naar de nieuwe eigenaar. “De kracht van Independer is dat we consumenten in staat stellen zelf financiële beslissingen te nemen door keuzes overzichtelijk en behapbaar te maken. De wereld begrijpelijk maken zonder aan diepgang te verliezen, is ook de kracht van de nieuwsmedia van de Persgroep. We voelen daarom een heel natuurlijke match met onze nieuwe eigenaar.”

6 miljoen vergelijkingen

Independer is het grootste digitale vergelijkings- en adviesplatform van Nederland voor verzekeringen, bancaire producten, hypotheken en energie. De website wordt 17 miljoen keer per jaar bezocht en er worden jaarlijks zo’n 6 miljoen vergelijkingen gedaan. Het bedrijf zetelt in Hilversum en heeft ruim 300 medewerkers.

Bron: amweb.nl

Meld je hier aan!